A sütik alapvető fontosságúak ahhoz, hogy a legtöbbet tudja kihozni a weboldalunkból. Szinte minden weboldal használja őket. A sütik az Ön preferenciáit és egyéb olyan információkat tárolnak, melyek segítenek hatékonyabbá tenni a weboldalunkat – de ne aggódjon, az oldalon keresztül semmi olyan információt nem gyűjtünk Önről, mely alapján személye beazonosítható lenne! A sütikkel kapcsolatos további információkat, és a böngészőben történő beállításuk leírását a Ford Süti Útmutatóban találja.

Tudjon meg többet!

 
Early assembly line at Ford factory
A tömegtermelés fejlődése
Henry Ford 1913-ban tervezte meg az első futószalagot, amivel forradalmasította a Ford T-modell gyártási folyamatát. Az első Ford gyárban (Egysült Államok, Michigan állam, Highland Park) felállított összeszerelősor a tömegtermelés kezdetét jelentette.

Egy egyszerű ötlet

Henry Ford feltett szándéka volt, hogy a legegyszerűbb kivitelben, a lehető legtöbb autót gyártsa, a lehető legalacsonyabb költségekkel. Abban az időben az autótulajdonosok a kiváltságos kevesek közé tartoztak. Henry Ford szerette volna „kerekekre helyezni a világot”, olcsó járműveket akart gyártani, a nagyközönség számára.

Kezdeti Ford technikák

Kezdetben a Ford vállalat ugyanazzal a módszerrel gyártotta az autókat, mint bármely más cég -
egyenként. Az autó a teljes gyártási folyamat során a földön állt. A szerelők és segítőik elsétáltak a különböző alkatrészekért, majd visszatértek az autóhoz, és az alvázból kiindulva így rakták össze az autót. Később az autókat szerelőpadokon rakták össze, amit az egyik csoport munkástól tovább lehetett vinni a következőig. De még ez sem volt elég gyors, mivel Fordnak továbbra is szakképzett munkáscsoportokra volt szüksége a „kézzel gyártott” autók összeszereléséhez. A termelési szint továbbra is alacsony volt, és az autók árát magasan kellett tartani ahhoz, hogy fedezze a szerelők költségeit.

Az első lépést akkor tették meg az automatizálás felé, amikor Ford és mérnökei olyan gépeket találtak fel, amelyek nagy mennyiségben állították elő az autókhoz szükséges alkatrészeket. Az összeszerelés módját is megtervezték, hogy az alkatrészek összerakása is ugyanolyan gyorsan menjen, mint a gyártásuk. Minden készen állt az áttöréshez.

A termelékenység növelése

Ahhoz, hogy a tömegfogyasztás a tömeggyártáson keresztül megvalósulhasson, Henry Fordnak tovább kellett növelnie a termelékenységet. A detroiti (Michigan, USA) gyárban dolgozó munkásokat előre kijelölt munkaállomásokra állították, és az alvázhoz erős kötelet rögzítettek. Ezt azután egy egyenes vonal mentén húzták végig, az egyes munkaállomásoknál sorban megállva, amíg a jármű végül elkészült.

Lenyűgöző eredmény

Henry Ford az olyan korabeli úttörők alapelveire épített, mint Elihu Root, aki Samuel Colt számára álmodott meg egy összeszerelési eljárást. A gyártást a folyamat egyszerűsítése céljából részekre osztották. Az eljárás finomodásával a tömeggyártás víziója egyre közelebb került a valósághoz.

A szakképzett munkaerőtől való függetlenedés érdekében Henry Ford csereszabatos alkatrészeket alkalmazott, amelyeket a szakképzetlen munkások is könnyen összeszerelhettek. A kísérletek gravitációs csúszdákkal és görgősorokkal folytatódtak tovább. Még az emberek és a szerszámok helyét is aprólékos vizsgálatnak vetették alá, hogy a gyártósor a lehető leghatékonyabban működhessen.

Összeállnak az elemek!

Az egyes részlegekben alkotóelemeire osztották fel a gyártási folyamatot. Mindenhol ilyen rész-összeszerelősorokat állítottak fel, míg végül „minden mozgott az üzemben”. A gyártás sebessége ezzel felgyorsult - gyakran akár a négyszeresére is.

A végső összeszerelősor

Az utolsó lépést a mozgó összeszerelősor jelentette. Az autó a puszta alvázból indulva végighaladt az összes munkaállomáson, míg végül a saját erejéből legördült a teljesen összeszerelt gépkocsi. Az összeszerelősor mentén fekvő ellátósorokat úgy hangolták össze, hogy a megfelelő időben biztosítsák a megfelelő alkatrészeket.

A munka gyümölcsének learatása

A pontosság, folyamatosság és gyorsaság megteremtette a tömegtermelést. A Highland Parkban a T-modellek gyártása rekordszintet ért el. Minden egyes munkanapon 10 másodpercenként egy kész autó gördült le a szerelősorról. Ford csökkenteni tudta az árakat, a minimális napi bért a kétszeresére, 5 dollárra emelte, kiváló minőségű terméket gyártott, és így is nyereséget tudott termelni.

Ebben az időben a Ford évente kétmillió T-modellt gyártott, és ezeket mindössze 260 dollárért értékesítette.

Forradalmi változások

A T-modell a vidék forradalmi fejlődését indította útjára. A napi 5 dolláros bér és a mögötte húzódó filozófia szociális forradalmat gerjesztett. A futószalag ipari forradalmat indított el. blank point